Valencian reissu takana! Yhden päivän mittaseksihan se sitten lopulta kutistui kun tajuttiin, että se on meille aivan tarpeeksi. Saavuttiin Valenciaan tosiaan puoli kymmenen aikaan aamupäivällä ja lähdettiin takas kotiin 20.30 lähtevällä junalla. Vietettiin kyllä tosi tehokas päivä, nähtiin kaikki oleelliset paikat ja käveltiin valhetelematta KOKO päivä. En oo ikinä varmaan kävelly niin paljon! Ehkä suurin syy siihen, että lähdettiin kotiin oli se, että molemmat oli aivan rättipoikki siitä kävelyn määrästä, että ei oikeasti jaksanut enää etsiä hostellia ( jota fiksuina ihmisinä siis emme olleet etukäteen varanneet...).  Ja kun järkevistä alkoi ajattelemaan niin mietittiin, että kaikki nähtävyydet me ollaan jo nähty, eikä edes keksitty toiseksi päiväksi mitään tekemistä niin sama oli tulla pois. Ja jos jäi harmittamaan, että jotain jäi näkemättä niin sinne pääsee kyllä niin helposti takasi!

Mutta tässäpä tosiaan kaikkea mitä teimme, näimme ja koimme Valenciassa.

Meillä oli herätys klo.6.00, koska junan oli tarkoitus lähteä 7.21. Ehkä vähän yliarviomme oman kävelynopeutemme, koska jossain vaiheessa matkalla kotoa juna-asemalle tajuttiin, että meillä on aivan hirveä kiire. Siispä hyppäsimme taksiin puolesta välistä matkaa :D Noh, kerettiin sitten ihan hyvin ja oltais varmaan keretty kävellenkin, koska espanjalaiseen tapaan juna oli sitten sellaset 10 minuuttia myöhässä. Ostettiin liput asemalta, ja ihan tyytyväisinä lähettiin niitten kanssa sitten siirtymään kohti junaa. Kuitenkin, kun katottiin tarkemmin niitä lippuja niin tajuttiin, että meidän paikat on ihan eri puolilta sitä junaa. Mulla, oli aivan junan toisessa päässä ja Lotella aivan toisessa päässä. Palattiin sitten takaisin lippupisteeseen ja kysyttiin, että oisko ne voinu vaihtaa meille vierekkäiset paikat. Täti siellä lipputiskillä sitten sanoi, että ei, koska ette pyytäneet vierekkäisiä paikkoja :D Vaikka ostettiin ne liput yhtä aikaa, niin ne ei siis siitä voinu tajuta että halutaan vierekkäin?  Mitä pelleilyä :D Kaikista hauskinta oli, että se juna oli melkeen kokonaan tyhjä, ja meidät pistettiin silti ihan eri puolille junaa :D Noh, löydettiin siitä junan keskiosasta sitten semmonen kiva pöytäpaikka, johon asetuimme, eikä siitä kukaan tullut meitä koko matkan aikana häätämään pois.

Kun saavuttiin Valenciaan niin heti ekana meillä alkoi turisti-infon metsästys. Ei oltu aivan hirveästi tosiaan otettu selvää mistään paikoista, joten aika turisteina siellä tosiaan mentiin.:D Kun turisti.info oli löydetty ja olimme saaneet kartan käsiimme, alkoi ruokapaikan metsästys. Se olikin sitten jo paljon vaikeampi tehtävä. Oltiin molemmat aivan hirveän nälissämme ja varmaan tunti kierrettiin keksustaa ympäri, että löydettäs joku paikka, jossa syödä. Välillä meinas jo hermot mennä, kun tuntui, ettei mistään saa vielä siihen aikaan aamusta muuta kun kroisanttia ja kahvia. Löydettiin, sitten siitä aivan katedraalin vierestä semmonen mukava kahvila, josta mää sain otettua semmosen oikeen täyteläisen tonnikala-kananmunapatongin mukaan. Lotte turvautui mäkkäriin :D

Ruokailun jälkeen suunnistettiin katedraaliin. Täytyy sanoa, että ulkoa päin se katedraali on kyllä hieno, mutta sisällä ei ollut juuri mitään nähtävää. Tai no, olihan siellä isoja taulujua ja näin, mutta kyllä sitä on hienompiaki kirkkoja nähnyt (vaikka en kirkoista mitään tajuakkaan... ) Katedraalin jälkeen eksyttiin melkeen puolivahingossa sellaiseen pieneen basilikaan siinä katedraalin vieressä. Ja se oli jo oikeasti hieno sieltä sisäpuolelta. Silloin kun mentiin sinne, siellä oli joku jumalanpalvelus käynnissä. Osallistuttiin sitten siihen jumalanpalvelukseen ihan pokkana, kun odoteltiin, että se loppuis ja päästäs ottaan kuvia. Jumalanpalvelukseen kuului myös ehtoollinen ja jostain kumman syystä saimme myös päähänpiston, että osallistumme siihen :DD Mentiin sitten ehtoolliselle, mutta ei osattu tehdä sitä oikein, mikä olikin sitten melko noloa :D. En tajua mitä tein väärin. Ilmeisesti meillä oli kädet jotenkin väärin, se pappi yritti meille selittää, että miten ne pitää olla, mutta eihän me mitään tajuttu :D Jäi kyllä vähän harmittamaan. Toivottavasti ei hirveesti loukattu sitä pappia ja niitten uskontoa kun tehtiin väärin :(

Näimme myös kaupungin keskustassa ( tai joku Plaza de Virgen se oli) mielenosoituksen (tai siihen tulokseen tulimmen, että se oli mielenosoitus)! Siellä oli oikeen tv-kamerat ja kaikki. Ei ole kyllä mitään hajua siitä, mikä mielenosotus siellä oli, mutta siinä oli joku soittokunta messissä. Ei siellä kyllä aivan hirveästi ihmisiä ollut.

Kun olimme nähneet katedraalin,basilikan ja Plaza de Virgenin, lähdimme suunnistamaan kohti puistoa, jota meille oli suositeltu. Siellä menee tosiaan semmonen koko kaupungin läpi menevä puisto. Käveltiin sitä puistoa pitkin aivan älyttömän pitkästi, varmaan puoltoista tuntia ainakin. Siinä matkan varrella oli melkosesti kaikenlaista nähtävää. Ensinnäkin, puistossa oli hassun muotosia puita :P Kyllähän meidän, sitten piti päästä kaivertamaan niihin puihin, kun kaikki muutkin oli :D Nyt siellä lukee yhdessä puussa, että Suomi. Nähtiin myös Palau de Musica eli joku musiikkikeskus. Käveltiin puistoa pitkin sitten aivan Ciudad de las artes y las ciensiasille asti. Tämä on siis ehkä Valencian hienoin nähtävyys, ainakin jos meidän mielipidettä kysytään. Se oli oikeasti aivan mahottoman hieno paikka! Siis, se oli joku taide ja tiidekeskus. Suosittelen käymään.

Tuon tiede-ja taidekeskuksessa vierailun jälkeen oltiin aivan poikki kävelemisestä ja myös aivan nälissämme, joten ei auttanut muuta kun lähteä käppäilemään ja etsimään ruokapaikkaa. Sopivan ruokapaikan löytäminen on tuottanut meille aina hirveitä vaikeuksia ja niinhän se tuotti tälläkin kertaa. Ensinnäkin, oltiin kävelty niin kauaksi keskustasta, että lähellä ei yksinkertasesti ollut mitään kunnon ruokapaikkoja. Sitten kun tultiin keskustaan niin kaikki oli joko kalliita tai huonoja. Ruokapaikan metsästys kesti täten 4 tuntia! Okei, kyllä me siinä välissä käytiin kysymässä myös yöpaikkaa muutamasta hostellista, mutta silti, 4 tuntia! Loppujen lopuksi mentiin sitten yhteen melko kalliiseen italialaiseen ravintolaan, jota oltiin jo aikasemmin käyty katsomassa, mutta johon ei sillon raaskittu mennä kalliin hinnan vuoksi. Sisäänheittäjäpoika muisti meidät ja oli varsin mielissään kun tultiin takasin :D

Siinä syödessämme keskusteltiin sitten siitä, jäädäänkö yöksi vaik eikä jäädä. Tultiin lopputulokseen, että ei jäädä ja käytiin juna-asemalta tarkistamasta seuraavan junan lähtöaika. Puoltoista tuntia meillä oli vielä sitten aikaa siihe junan lähtöön ja siinä ajassa kerettiin käydä esimerkiksi kirjakaupassa, jossa mainostettiin tosi isolla Sofi Oksasen puhdistusta, sekä karkkikaupassa. Lotte ehti ostaa myös yhden topin ( + että se oli aikasemmin meidän ruokapaikan etsintä reissulla ostanut myös yhden paidan). Varsin tehokas päivä meillä siis oli kun ehdittiin shoppailemassaki käydä :D

Ostettiin karkkikaupasta tuliaisiksi pojille (Niilalle ja Anssille) sellaset hauskat karkkipussit :D Aateltiin sitten, että käydään viemässä ne niille heti saman tien, kun se niiden kämppä on siinä meidän matkan varrella kuitenkin. Oikea taka-ajatus tässä oli kuitenki se, että toivottiin saavamme pojilta jotain ruokaa, koska meillä ei kämpillä ollut oikeasti yhtään mitään ja kello oli kuitenki yli 11 illalla :D Viihdyttiinkin pojilla sitten vähän kauemmin, kun oli tarkotus, ja oltiin kotona vasta joskus 4 aikaan aamuyöstä :D Saatiin kuitenkin kananmunia matkaan, joten pystyttiin tekemään ittellemme munakasta iltapalaksi. Nyt sitten meinaakin olla vähän nälkä, kun aamupalaksi ei ole syönyt, kun yhden jogurtin, koska jääkaapissa ei oikeasti ole mitään muuta. Tai no siellä on toinenkin jogurtti, mutta se on varattu Lotelle :D En tiedä miten selvitään tämä päivä, kun nuo ruokakaupat tapaa sunnuntaisin olla melko kiitettävästi kiinni. Varmaan pitää taas mennä meidän vakiokinkkiin syömään :P

Tulipa taas kirjotettua! Aateltiin, että tästä päiväst tulis rantapäivä, mutta kello alkaa olla jo kolme joten en nyt tiiä sitten onko sinne rannalle järkeä enää mennä :D Poikien kanssa varmaan ainaki lähetään potkimaan futista jonneki päin jossain vaiheessa iltaa.Huomenna pitäs taas jaksaa muka kouluun. Ihan tylsää kun koulussakin pitää käydä, voisin vaan lomailla :D